[Interview Mischa Oudolf] Simyo keert zijn missie naar buiten

[Interview Mischa Oudolf] Simyo keert zijn missie naar buiten
  • Online
  • 1 dec 2017 @ 11:45
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieInterview

Telecomprovider Simyo rebrandt van Baas in eigen bundel naar Jij blij, wij blij. Activaties via social, outdoor en zelfs in Pathé bioscopen zullen de nieuwe propositie laden. De campagne is ontwikkeld door Kokoro Amsterdam. Gesprek met brandmanager van Simyo Mischa Oudolf over het bieden van ultieme klantenservice, de inzet van ‘blijmakers’ en het belang van zelfcontrole voor consumenten.

Simyo is naar eigen zeggen behoorlijk anders dan andere telecomproviders. Wat is precies het verschil? Kunt u een concreet voorbeeld noemen waar het verschil ten opzichte van andere telecomproviders uit blijkt?
Bij Simyo zit de drive om klanten blij te maken in elke medewerker. Wij zitten met het hele Simyo team in een ruimte, dus ook met klantenservice. Hierdoor weten we heel goed wat er speelt bij onze klanten en kunnen wij daarop inspelen. Bij alle beslissingen die we nemen is de belangrijkste vraag: ‘Wordt de klant hier blij van?’ Ook bijzonder: We geven onze klantenservicemedewerkers veel vrijheid om het echt op te lossen voor onze klanten. Ze kijken bij elke klant hoe ze de beste oplossing kunnen zoeken en zetten graag een stap extra om de klant te verrassen. Zo wilde een klant een keer heel graag kaartjes winnen voor Bryan Adams. Maar met Simyo kan je geen 0900 nummers bellen. Omdat ze zo’n grote fan was, had Marleen van onze klantenservice ons systeem even omgezet zodat ze tóch kon bellen. En het toeval wilde: ze won de kaartjes. Daar werd die klant ontzetten blij van, en wij ook natuurlijk!
We krijgen ook heel veel persoonlijke positieve reacties van klanten. Dat is ook een bewijs van onze persoonlijke aanpak, denk ik. Voor al deze reacties hebben we de Toffe Klant Wand in het leven geroepen. Hierop plakken we - heel ouderwets - alle leuke reacties zodat de hele afdeling het meekrijgt.
Verder verschillen wij natuurlijk van andere telecomproviders doordat we de hoogste NPS hebben. We zijn dit jaar uitgeroepen tot klantvriendelijkste telecomprovider. Én vorig jaar waren we zelfs het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Enfin, heb je nog meer verschillen nodig?

Waarom is de pay-off veranderd van Baas in eigen bundel naar Jij blij, wij blij? Ik kom Baas in eigen bundel nog wel op productniveau tegen?
Bij een nieuw merkverhaal hoort ook een nieuwe pay-off. ‘Baas in eigen bundel’ ging meer over ons product. Door de ontwikkeling in de markt is dat minder uniek geworden. Wat ons nog steeds wél uniek maakt, is onze bedrijfsmissie. We hebben deze missie als het ware naar buiten gekeerd in een compleet nieuwe campagne en dus een compleet nieuwe pay-off. Het is een belofte naar nieuwe klanten. En een bevestiging naar bestaande klanten.
Op dit moment zitten we in de transitie van oud naar nieuw. Dat gaat niet van het ene op het op het andere moment. Het kan dus inderdaad kloppen dat je op productniveau nog de oude pay-off tegenkomt. Op dat niveau conflicteert deze ook niet met de nieuw pay-off. De basis van onze producten blijft zelf controle hebben en kiezen wat bij jou past. Op merkniveau zal je vanaf nu wel overal ‘Jij blij, wij blij!’ tegenkomen.
Voor de rest is dit ook echt het startpunt van een lange termijn campagne. Momenteel zijn we druk bezig met het ontwikkelen van ‘Jij blij, wij blij!’ content en de doorontwikkeling van dit thema op alle touchpoints.

Wat zijn de belangrijkste marketingkanalen die worden ingezet om deze campagne te laden?
De introductiecampagne van ‘Jij blij, wij blij!’ zal volop te zien zijn in het straatbeeld. In out-of-home, op trams in drie steden, en een maand lang op het pontje achter Centraal station Amsterdam. Bij  de tram zullen activaties plaats gaan vinden waar je erg blij van wordt tijdens regenachtige winterdagen. Op Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat gaan we een maand lang mensen blij maken tijdens de #blijmaakmaand. De feel good commercial zal online groot worden ingezet en een tijdje in de bioscoop draaien.

In welke bioscoop is de commercial te zien? En van wanneer tot wanneer loopt de #Blijkmaakmaand? Wat voor type acties worden deze maand uitgerold?
De commercial zal onder andere worden uitgezonden in Pathé bioscopen tussen kerst en nieuwjaar. De #blijmaakmaand gaat van start op 1 januari 2018. Hierin gaan we zoveel mogelijk mensen verrassen met sympathieke blijmakers. Het gaat om kleine blijmakers en we hopen heel Nederland hiermee te inspireren om ook iemand blij te maken. Aangezien het een verrassing is, wil ik graag nog even geheim houden wat we precies gaan doen.  



Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken